Manifestul regal
UN MANIFEST PENTRU NORMALITATE DEMOCRATI
„Monarhia este un sistem de
guvernamânt în care puterea este
exercitata pentru binele tuturor.”
(Aristotel, filosof grec)
a 30 decembrie
continua prin degradare statala si institutionala. Într
printr-un act semnat sub presiunea santajului,
pierdut ultimul simbol al identitatii si democratiei, devenind o colonie
stalinista. În 1947 statul român a pierdut mai mult decât un rege. A pierdut
prestigiu, credibilitate internationala, demnitate, loialitate si simt al
raspunderii – calitati care au fost inaugurate
începând cu 1866, anul deven
democratic-constitutional au fost
valorile rasturnate. Cei aproape 50 de ani de comunism au modificat radical
România, de la mentalitatea civica
si rurale, departându-ne astfel de Europa si
model statal sovietic, total nereprezentativ pentru
L
ORMALITATE DEMOCRATICĂ ŞI INSTITUŢIONALĂ ÎN ROMÂNIA
„Monarhia parlamentara
îndeplineste un rol pe care niciun
presedinte ales nu-l poate îndeplini
niciodata. Ea limiteaza formal setea
de putere a politicienilor, deoarece
prin ea functia suprema în stat este
ocupata odata pentru totdeauna.”
(Max Weber, economist german)
„Publicul a ajuns sa accepte ideea
ca monarhia
forma a autoritatii constitutionale
un mod bun de a pastra tara unita,
întreaga, laolalta
schimbare.”
(Tony Blair, premier britanic
~ 1 0 MA I 2 0 1 1 ~
1947 România a început un proces de transformare
Într-o singura zi,
statul român a
în practica politica autohtona
devenirii noastre ca natiune. Statalitatea si regimul
suprimate, istoria cenzurata si mitizata
civica, la aspectul fizic al comunitatilor urbane
apropiindu-ne tot mai mult de un
societatea româneasca
OMÂNIA
este cea mai buna
si
într-o lume în
britanic)
iar
româneasca.
În decembrie 1989 românii au repudiat regimul comunist si si-au
recâstigat democratia si libertatea, dar nu si-au recapatat identitatea,
valorile si simbolurile statale. Din orgoliu si interes personal, noua elita
politica a preferat sa nu repare erorile trecutului si sa nu reaseze statul
român pe fagasul sau natural. Dupa mai bine de 60 de ani de pribegie
republicana, România este astazi o tara cu o reputatie slaba pe plan
international, cu institutii neconsolidate, cu reprezentanti putin sau deloc
sensibili la nazuintele si problemele societatii, cu o tânara elita intelectuala
care îsi cauta destinul în strainatate.
Considerând ca România nu este o întreprindere privata care se conduce
dupa bunul plac al oamenilor politici si încrezatori în reafirmarea demnitatii
si prestigiului demult pierdute, relansam prin acest manifest ideea discutiei
publice privind restauratia monarhiei constitutionale. Acesta nu este un
manifest pentru a elogia trecutul, ci un manifest argumentat pentru o
constructie temeinica a viitorului tarii noastre.
A R G U M E N T U L I N S T I T U T I O N A L
de Vlad Badea
(1) Independenta si neutralitatea politica sau omul de stat vs omul politic
De la crearea functiei de Presedinte al României în 1974 si pâna astazi,
experienta politica ne-a demonstrat ca oricare om politic român va ajunge sa
exercite aceasta înalta demnitate publica nu va reusi în cursul mandatului sa
pastreze o relatie echidistanta si independenta fata de partidele
parlamentare. Rând pe rând, discret sau fatis, toti presedintii au cautat sa-si
instaleze premierii preferati si sa promoveze partidele care i-au propulsat, în
detrimentul celorlalte, sfidând constitutia, opinia publica sau majoritatea
parlamentara. Astfel, România nu a avut niciodata un sef de stat al tuturor
românilor, ci un presedinte politic, de stânga sau de dreapta.
Revenirea la monarhia constitutionala ar înlatura problema
favoritismului în practica politica româneasca. Monarhul este prin natura sa
un om de stat si nu un politician, astfel ca el este dezlegat de orice legaturi
personale sau financiare fata de partide. Independenta si neutralitatea sunt
utile în masura în care dorim ca pozitia fruntasa în statul român sa fie
reprezentativa pentru toti românii, nu doar pentru aceia cu anumite afinitati
politice.
(2) Reprezentarea si guvernarea – doua competente distincte
Din necesitatea electorala de a se afirma în fata competitorilor politici,
presedintii au fost nevoiti sa intervina deseori în afacerile guvernamentale,
fara a avea însa o baza constitutionala pentru o asemenea implicare.
Interventia presedintilor în administrarea statului si diferentele de opinii
dintre acestia si premierii lor au condus de multe ori la blocaje în relatia
dintre Palatul Cotroceni si Palatul Victoria. Dintre acestea reamintim
conflictul Ion Iliescu – Petre Roman (solutionat prin mineriade), conflictul
Emil Constantinescu – Victor Ciorbea, conflictul Ion Iliescu – Adrian Nastase
pe tema alegerilor anticipate si, nu în ultimul rând, conflictul Traian Basescu
– Calin Popescu Tariceanu, a carui expresie se regaseste în alungarea de la
putere a partidului prezidential si în formarea majoritatii netransparente din
parlament (dintre liberalii care guvernau si social-democratii din opozitie).
Rolul primului ministru, demnitarul legitim în actele guvernarii statului,
a fost adesea minimalizat prin implicarea excesiva si neautorizata a
presedintelui, înaltul demnitar însarcinat cu reprezentarea statului si a
cetatenilor. În replica, premierul, frustrat de subminarea si desconsiderarea
puterilor sale de catre presedinte, a contribuit la materializarea unor planuri
pentru înlaturarea rivalului sau. Asa s-a ajuns, de pilda, la suspendarea
Presedintelui României în 2007, care a paralizat mersul firesc al statului
pentru câteva saptamâni.
Conflictul dintre puterea care reprezinta statul (presedinte) si puterea
care îl guverneaza (premier) se datoreaza în principal dorintei celei dintâi de
a o domina pe a doua. Acest conflict alimenteaza neîncrederea în institutii si
în buna lor functionare si influenteaza negativ perceptia mediului
international asupra stabilitatii politice interne din România.
Restauratia monarhiei constitutionale ar solutiona definitiv problema
relatiei dintre reprezentantul natiunii si conducatorul ei. Atributiile
monarhului constitutional sunt limitate la puteri ceremoniale, simbolice si de
reprezentare a statului si cetatenilor. El nu mai are nevoie sa concureze cu
premierul în administrarea statului, pentru a-si demonstra capabilitatea,
deoarece pozitia sa în stat este asigurata pe viata. Prin urmare, monarhul va
fi întotdeauna îndemnat sa-si asume doar atributiile constitutionale de
reprezentare, lasând astfel guvernarea în sarcina acelora mandatati sa o
înfaptuiasca.
(3) Dimensiunea diplomatica a regalitatii
Monarhia este prin ea însasi o punte de legatura cu alte state, deoarece
relatii de rudenie exista aproape între toate Casele Regale ale Europei.
Asadar, putem spune ca regalitatea faciliteaza natural relatia dintre state.
Acesta nu este însa singurul argument pentru a afirma utilitatea diplomatica
a institutiei monarhiei.
Casa Regala a României a efectuat în fiecare an de la reîntoarcerea în
tara vizite externe pentru a sustine interesele României pe lânga politicieni
influenti, oameni de afaceri, organizatii sau fundatii non-profit din
strainatate.
Pagina 4
Probabil cel mai clar exemplu de sustinere diplomatica este efortul
benevol depus în perioada postdecembrista de Casa Regala a României
pentru a determina guvernele statelor membre UE si NATO sa accepte tara
noastra în cadrul acestor organizatii internationale de integrare si, respectiv,
aparare. Problema aderarii la spatiul Schengen a readus în discutie
posibilitatea implicarii Casei Regale în activitatea de lobby international,
astfel ca liberalii si conservatorii au realizat de curând vizite la Palatul
Elisabeta pentru a discuta cauza comuna.
(4) Monarhia – un factor psihologic pentru coeziunea sociala
Monarhul este adesea considerat în societatile vest-europene drept
„parintele natiunii”, îndeplinind un rol care transcende caracterul
functionalist pe care îl au presedintii alesi. El este un model inspirational
care uneste societatea si recompenseaza ceremonial elitele intelectuale,
profesionale sau politice. Monarhia este mult mai umana si mai apropiata de
popor decât institutia presedintelui, care poate fi caracterizata mai mult prin
sobrietate si – în cele mai fericite cazuri – tehnocratie, – în cele mai rele –
populism.
Modelul laudativ si unificator al monarhiei constitutionale se contrapune
astfel modelului critic si dezbinator al prezidentialismului cu care societatea
noastra este atât de obisnuita.
(5) Continuitatea
România este la ora actuala un stat fara un proiect pentru dezvoltare
durabila. Fiecare presedinte îsi fixeaza la începutul mandatului o agenda,
care de cele mai multe ori nu este dusa pâna la capat în cursul mandatului de
patru sau cinci ani. Presedintele succesor are propria agenda de îndeplinit,
astfel ca activitatile initiate de presedintele anterior ramân nefinalizate si
deci fara impact în dezvoltare.
Monarhul are puterea de a sfatui si de a încuraja partidele care se
perinda la guvernare, în directia continuarii proiectelor majore de constructie
sustenabila a statului. Desi nu poate aduce direct prosperitate tarii, el poate
actiona ca îndrumator pentru a se asigura o transpunere coerenta, înlantuita
si cu efecte durabile ale diferitelor agende politice. Din acest punct de vedere,
institutia monarhiei este un element constant pe scena politica.
În acest spirit, Casa Regala a României a realizat un pas înainte în anul
2007 când a publicat documentul România – O viziune pe 30 de ani, care
cuprinde o strategie concentrata pe doua perioade ale dezvoltarii, 2007-2017
si 2017-2037.
(6) Profesionalizarea functiei de sef de stat
Prezidentialismul porneste din start cu un handicap în comparatia cu
modelul regalist, prin aceea ca daca în sistemul monarhic principele
mostenitor este educat întreaga viata pentru a îndeplini într-o buna zi
functiunea de sef de stat, presedintii nu beneficiaza de o asemenea pregatire,
întrucât pentru ei calitatea de presedinte este o circumstanta speciala a
carierei lor profesionale. Niciun cetatean român nu stie de la nastere ca îi va
reprezenta cândva pe conationalii sai dintr-o pozitie atât de înalta.
Prezidentialismul devine parte a vietii unora dintre acesti cetateni norocosi
în general dupa vârsta de 40 de ani, când formarea academica si profesionala
este în buna masura încheiata, dar într-o directie care nu are nimic a face cu
statul.
Astfel, am ajuns sa avem în fruntea natiunii române un neuropsihiatru
(1947-1952), doi avocati (1952-1958 si 1958-1961), un electrician (1961-1965),
un angajat CFR (1965-1967), un ucenic de cizmar (1967/1974-1989; primul
Presedinte al României), un inginer hidroelectric (1990-1996, 2000-2004), un
profesor universitar (1996-2000) si un marinar (2004-prezent). Dintre acestia
profesorul universitar a avut cel mai scurt mandat. Toti presedintii
mentionati mai sus au slujit, în anumite perioade ale vietii lor, Partidul
Comunist Român, ai carui membri au fost. Rezultatele acestei realitati se
observa de fiecare data când trecem granita catre Apus.
Decizia de a transforma un sef de stat într-un mecanic auto si un
electrician într-un sef de stat este reprezentativa pentru tabloul mai amplu al
rasturnarii valorilor care s-a produs în societatea româneasca postbelica.
Profesionalizarea functiei supreme de reprezentare este o conditie
necesara pentru urmarirea interesului general al românilor. Desi nobila si
idealista, acordarea dreptului de reprezentare statala tuturor cetatenilor este
nerealista prin slaba performanta care rezulta din comparatia cu modelul
regalist. Foarte putini români din aceeasi generatie ajung sa beneficieze de
acest drept, iar aceia care o fac nu sunt pregatiti profesional pentru o
asemenea „meserie”.
(7) Costurile
În mod eronat se afirma ca monarhiile sunt costisitoare si greu de
întretinut. Exista diferite modele în ceea ce priveste finantarea monarhiilor.
De pilda, Casa Princiara a micului stat Liechtenstein se întretine doar din
fonduri private, constând în averea personala a Principelui domnitor. În alte
cazuri, finantarea institutiei regalitatii se realizeaza atât din fonduri publice,
cât si din resurse private (de exemplu, Domeniile Coroanei).
Iata un clasament al câtorva monarhii europene, dupa costul per capita:
Statul Costul (euro, 2010) Populatia Cost per capita (euro)
Luxemburg 8.9 mil. 502,202 (2010) 17.7
Norvegia 27.9 mil. 4,955,200 (2011) 5.6
Olanda 39.4 mil. 16,665,200 (2011) 2.3
Belgia 13.7 mil. 11,007,020 (2011) 1.2
Marea Britanie 48.6 mil. 60,003,000 (2009) 0.8
Spania 7.4 mil. 46,030,109 (2010) 0.2
Costurile variaza de la caz la caz, criteriul cel mai important fiind
populatia. Pentru un stat ca România, cu o populatie de 22 milioane de
locuitori, care în 2010 îsi fixa cheltuielile Institutiei Presedintelui la
40,688,000 milioane de lei (G1.8 lei/loc. sau G0.5 euro/loc.), costurile în
monarhie ar putea ramâne aceleasi ca în republica.
La aceste socoteli mai adaugam minusurile din buget care rezulta din
lipsa organizarii alegerilor. Imaginati-va, din aceasta perspectiva, economiile
unei domnii neîntrerupte a Regelui Mihai, din 1940 si pâna astazi.
Mai putem scadea, de asemenea, costurile aferente deplasarilor si
participarilor Presedintelui României la reuniunile internationale, de tipul
Consiliului European, deoarece într-o monarhie constitutionala primul
ministru conduce diplomatia guvernamentala, împreuna cu ministrul de
resort.
A R G U M E N T U L I S T O R I C
de Filip-Lucian Iorga
(1) Monarhia – forma de guvernamânt traditionala spatiului românesc
Unul dintre cliseele vehiculate este acela al superioritatii formei
republicane de guvernamânt, gratie tineretii sale. Monarhia ar fi vetusta, ar
reprezenta un vestigiu al trecutului, iar republica ar fi un semn al
modernitatii, al unei lumi care s-a desprins de povara unui trecut incomod.
Nimic mai fals! De fapt, ambele forme de guvernamânt îsi au radacinile în
vremurile antice, iar monarhia constitutionala este cea mai tânara si cea mai
supla forma de guvernare a unui stat. Astazi, unele dintre cele mai prospere,
mai libere si mai respectate tari din lume sunt monarhii constitutionale
(Marea Britanie, Japonia, Spania, tarile scandinave etc.), iar recordurile în
materie de saracie si deficit democratic pot fi gasite toate în republici.
În spatiul românesc, statul s-a nascut luând chip monarhic si a continuat
sa existe neîntrerupt si prin figura voievodului. Fie ca au fost fondatori
precum Basarab I sau Bogdan-Voda, garanti ai echilibrului precum Alexandru
cel Bun sau Mircea cel Batrân, sfinti precum Stefan cel Mare si Constantin
Brâncoveanu, razboinici precum Mihai Viteazul, constructori precum Petru
Rares, carturari precum Dimitrie Cantemir, reformatori precum
Mavrocordatii, Ghiculestii sau Sturdzestii, unificatori precum Alexandru Ioan
Cuza, domnitorii Moldovei si ai Tarii Românesti au asigurat fiinta statului,
continuitatea unor cutume, au condus osti si au protejat credinta stramoseasca
a poporului, au reprezentat un puternic element identitar, o garantie a
demnitatii. Chiar si domnitorii carora le-au lipsit legitimitatea sau cinstea sau
putut raporta la modele reale, pe care republica nu ni le poate oferi.
Greutatea traditiei monarhice este, asadar, strivitoare. Ce poate aseza
republica în balanta istoriei românilor? Forma de guvernamânt republicana
nu a fost dorita de români, ci a fost impusa de tancurile sovietice. A adus cu
sine comunismul, le-a rapit românilor libertatea, traditiile, prosperitatea, iar
pe multi dintre ei i-a aruncat în închisorile politice care au împânzit tara.
Tabloul dezastruos al republicii comuniste este completat de portretul
dezolant al republicii post-comuniste, ajunsa dupa mai bine de 20 de ani întrun
impas pe care îl percepem cu totii. Este esecul unei forme de guvernamânt
care nu are nicio legatura cu trecutul tarii si pe care ar trebui sa o ajutam cât
mai repede sa nu mai aiba nicio legatura nici cu viitorul ei.
În fine, sa ne amintim de traseul biografic al ofiterului Candiano Popescu,
liderul efemerei republici de vodevil proclamate în 1871 la Ploiesti: dupa
escapada republicana, el avea sa ajunga aghiotantul Regelui Carol I.
(2) Mostenirea Dinastiei Române
Elitele pe care România le avea în secolul al XIX-lea erau constiente ca
doar un print strain pe tronul tarii ar fi putut aplana conflictele dintre
factiunile rivale, ar fi adus stabilitate si prestigiu international.
Personalitatea exceptionala a Regelui Carol I a adus rigoarea germana într-o
tara care se desprindea cu greu de secolele de influenta orientala. El a condus
România catre independenta, în 1877, ca monarh constitutional, asigurându-i
echilibrul politic si având un rol fundamental în modernizarea societatii.
Carol I devenise în 1866 domnitor al unei provincii otomane si murea în 1914
ca Rege al unui stat modern, prosper si respectat al Europei. Sotia lui, Regina
Elisabeta, protectoare a artistilor si ea însasi talentata scriitoare, a ramas în
memoria colectiva sub numele de “Carmen-Sylva”.
Asemenea lui Carol I, Regele Ferdinand si-a sacrificat atasamentul fata
de Germania lui natala, pentru a respecta vointa natiunii pe care o
reprezenta si pentru a apara interesele României, pe tronul careia se afla.
Sacrificiul i-a fost rasplatit, el fiind regele sub sceptrul caruia s-a împlinit
visul României Mari. Tot el a dat tarii o dreapta reforma agrara si o noua
Constitutie. A avut-o alaturi pe Regina Maria, unul dintre cele mai
carismatice si mai benefice personaje din istoria României, iubita în tara si
admirata în afara ei, curajoasa pe timp de razboi si fermecatoare pe timp de
pace, bun strateg înzestrat si cu o sensibilitate artistica aparte.
Perioada interbelica, spre care privim astazi cu nostalgie, a adus
României un nou salt catre prosperitate si modernitate. În timpul domniei
Regelui Carol al II-lea, tara a atins un punct de vârf al dezvoltarii sale. Ca o
ironie a istoriei, pâna si comunistii aveau sa se raporteze înca, dupa decenii,
la anul 1938 ca la un an de apogeu al prosperitatii.
(3) Regele Mihai al României si problema abdicarii
Regele Mihai I a domnit în vremuri grele pentru România si pentru lume,
în timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial. La 23 august 1944 si-a asumat,
cu riscul disparitiei sale fizice, raspunderea iesirii din alianta cu Germania si
a alaturat România Aliantei anti-naziste. Gestul Regelui României a scurtat
razboiul cu câteva luni si a salvat zeci de mii de vieti.
Tânarul rege a luptat apoi câtiva ani pentru mentinerea regimului
democratic si împotriva politicii de sovietizare impuse de Armata Rosie. Tara
intrase însa în sfera de influenta a URSS si era condamnata sa ramâna în
lagarul comunist. La sfârsitul anului 1947, Regele si institutia monarhica
ramasesera ultimul obstacol în calea impunerii regimului comunist. În ziua
de 30 decembrie 1947, Palatul Elisabeta a fost înconjurat de unitati militare
fidele comunistilor, iar Garda Regala a fost dezarmata. Petru Groza si Gh.
Gheorghiu-Dej l-au silit pe Majestatea Sa Regele Mihai I sa abdice,
santajându-l cu executarea a peste o mie de studenti anticomunisti tinuti în
arest. Sub amenintarea anihilarii fizice, Regele a semnat documentul de
abdicare. Prin faptul ca abdicarea s-a facut sub presiunea santajului, actul
este lovit de nulitate. În sedinta Parlamentului, convocata în graba dupa
abdicare, ar fi urmat ca aceasta sa fie confirmata, dar cvorumul necesar
pentru asemenea decizii nu a fost realizat. Asadar, abolirea monarhiei nu a
fost niciodata aprobata de Parlamentul României si nici nu a fost supusa
referendumului.
În exil, Regele a muncit pentru a-si întretine familia, continuând în
acelasi timp sa-si reprezinte poporul ramas dincolo de Cortina de Fier. Dupa
1989, cu toata ostilitatea aratata de unele dintre autoritatile republicane, nu
a facut si nu face altceva decât sa îsi serveasca tara, alaturi de Principesa
Mostenitoare Margareta si de întreaga Familie Regala.
România are si astazi marele privilegiu istoric ca Regele ei, cel care
poarta cu sine istoria tarii si a Dinastiei, sa o poata reprezenta asa cum se
cuvine si sa-i poata reda chipul ei cel adevarat.
***
„Cea mai frumoasa coroana regala este încrederea si dragostea
românilor, iar valoarea ei sta în propriile merite ale României.”
(Regele Mihai I al României)
Sa fiti iubiti!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
ATENTIE:
Mesajul tău va fi publicat după moderare.
Autorii articolelor de pe acest blog isi rezerva dreptul de a nu publica acele comentarii care contin atacuri la persoane, cuvinte indecente sau injurioase.